****
    Sandrews, Luleå: Festen
    Regi: Thomas Vinterberg
    Manus: Thomas Vinterberg och Morgens Rukov
    Tid: 1 tim 46 min
    I rollerna: Ulrich Thomsen, Henning Moritzen, Thomas Bo Larsen,
    Paprika Steen, Brithe Neumann, Trine Dyrholm, Helle Doleris, m.fl

    Danskdjävlarna slår till igen:
    Första Dogma 95-filmen i Luleå

    Så var det dags igen, för det danska undret att slå biopubliken i
    Luleå med häpnad.
     Efter lite trixande lyckades nämligen Sandrews i Luleå smita
    förbi i filmkön och fick chansen att visa Festen, den första Dogma-
    filmen som för övrigt vann jurypriset på årets filmfestival i Cannes.
     Dogma -95 är egentligen ett filmkollektiv som bildades i
    Köpenhamn våren 1995. Fyra danska regissörer signerade ett
    kyskhetslöfte. En äkta Dogma-film ska bland annat vara filmad på
    plats, utan extra rekvisita, endast i befintligt ljus. Inga kamerastativ
    eller andra tekniska finesser får användas, inte ens pålagt ljud.
     Ett av målen är att regissören inte ska skapa ett verk, utan
    avsäga sig sitt konstnärskap och i stället tvinga sanningen ur sina
    karaktärer, vilket sannerligen Festen lyckas med.
     Den som nu tror att denna dogmatiska kyskhet gör filmkonsten
    tråkig, amatörmässig eller menlös tar miste alldeles.
     En brakfest är vad det blir. Och trots att avsikten varit en annan
    lyckas regissören Thomas Vinterberg och hans skådespelare med
    misstaget att verkligen skapa ett mästerligt verk.
     En högsommardag samlas familjen Klingenfeldt för att fira
    familjens patriarkaliske överhuvud på hans 60-åriga födelsedag.
    Sonen Christian som ombetts hålla tal, klingar i glaset, reser sig upp
    och berättar inför alla gäster att hans far våldtagit både honom och
    hans syster när de var barn.
     Men festen brakar inte samman. Den fortsätter som om
    ingenting hade hänt...
     Mer vill jag inte avslöja av handlingen utan nöjer mig med att
    konstatera:
     Detta är förstklassig filmkonst! Berättelsen speglar så väl
    högmodet, den sociala tvångströjan och den föraktliga förljugenhet
    som uppenbarligen präglar våra nordiska hem, eftersom detta så
    ofta utgör temat i dramatiken.
     Till skillnad från Lars von Triers Idioterna, en annan Dogma-
    film som mera är ett kalejdoskop av absurda händelser som så
    småningom utlöser ett slut, är Festen mer helgjuten rent
    dramaturgiskt. Varje rollfigur har sin givna plats i en sammanhållen
    skrämmande, absurd och komisk berättelse, vilket visar att Thomas
    Vinterberg inte låtit Dogma 95 ta udden av berättarkonsten.
     Han har också, precis som Lars von Trier, lyckats behålla den
    lite dokumentära känslan som uppstår med skakig handkamera och
    grovkornig film. En känsla som blir nästan otäckt realistisk med
    skådespelare som är sina roller i stället för att spela dem.
     Biopubliken i Luleå med omnejd erbjuds alltså ett unikt
    tillfälle, att få se en mästerlig film med varumärket Dogma 95.

    © PELLE LINDBLOM
    Texten får inte återpubliceras utan upphovsmannens tillstånd. Vid citering, ange källa.
    Till Journalisten Pelle Lindblom

    E-post