***
    Sandrews, Luleå: För evigt - en askungesaga
    Regi: Andy Tennant
    Manus: Susannah Grant, Andy Tennant och Richard Parks
    Tid: 2 tim
    I rollerna: Drew Barrymore, Angelica Huston, Dougray Scott, Patrick Godfrey, Megan Dodds, Melanie
    Lynskey, m.fl

    Revolutionär humanist i nygammal askunge

    Att min kvinnliga stolsgranne på biografen fällde de första tårarna redan efter fem minuter säger
    antagligen en del om denna askungesaga.
     Av klassikern har filmmakaren Andy Tennant haft ambitionen att göra en modern och mer
    feministisk version, där Askungen har lite mer tåga och kanske till och med skulle klara av att byta ett bilbatteri, om det hela utspelat sig i modern tid. Ett slags medeltida svar på "Kvinnor kan".
     Askungesagan har för övrigt gamla anor och är ursprungligen en orientalisk folksagotyp med temat:
     En moderlös flicka med övernaturlig hjälpare blir gift med prinsen.
     Från 1600-talets Italien kommer den första nedtecknade europeiska varianten. Bröderna Grimms
    version dök upp först i början av 1800-talet.
     Filmen startar också med att just Jacob och Wilhelm Grimm kallas till en mystisk kvinna för att få
    sig en liten knäpp på näsan. Hon har nämligen läst deras version på Askungen och meddelar nu att de båda herrarna fått det hela om bakfoten. Hon var nämligen släkt med den äkta Askungen från 1500-talet och tänker nu berätta den sanna historien.
     Handlingen i stora drag behöver knappast redovisas mer än att vår moderlösa flicka heter Danielle
    och att det hela utspelar sig i fransk medeltida landsbygd.
     I 80-talets askungesaga från Hollywood var prinsen en hänsynslös börsmäklare och flickan
    prostituerad. I Pretty Woman hade Richard Geres och Julia Roberts yttre en betydande roll.
     Men 90-talets askunge, spelad av Drew Barrymore, utgör faktiskt ett tilltalande alternativ eftersom
    personlighetens skönhet tillåts skimra. Hon kan faktiskt både tänka själv, bära en prins på sina axlar,
    simma och påta i trädgården. Litterärt skolad är hon även med Thomas Mores Utopia som filosofiskt baslexikon som hon citerar fritt ur.
     Prins Henry (Dougray Scott) är lite tafatt och vilsen, precis som den moderna mannen. Lika modern känns hjälparen eftersom han är vetenskapsman och bär namnet Leonardo DaVinci (Patrick Godfrey).
     På sitt sätt blir detta en ganska charmig, välgjord och smått komisk variant full av romantik och
    tårar förstås.
     Fast den här upproriska och feministiska ambitionen som filmmakarna lanserat är det inte mycket
    bevänt med. Visserligen är Danielle en revolutionär humanist med skit under naglarna, och allt annat än en mespotta (tack Hollywood för det). Men alla hennes goda egenskaper uppmuntras och frammanas faktiskt av män. Så någon könsrevolt blir det inte. Askungen handlar ju faktiskt mer om överklassens fisförnäma förtryck av fattiga när allt kommer omkring. Det är också vad denna askunge revolterar mot.

    © PELLE LINDBLOM
    Texten får inte återpubliceras utan upphovsmannens tillstånd. Vid citering, ange källa.
    Till Journalisten Pelle Lindblom

    E-post