****
    Sandrews, Luleå: Möt Joe Black
    Regi: Martin Brest
    Manus: Bo Goldman, Ron Osborne, Jeff Reno och Kevin Wade
    Tid: 3 tim
    I rollerna: Brad Pitt, Anthony Hopkins, Clarie Forlani, Marcia Gay Harden,
    Jeffery Tambor, Jake Weber m.fl.

    Anthony Hopkins i högform
    får besök av liemannen

    - Vem är du?
    - Jag är döden.
    Nej, det klassiska replikskiftet från Bergmans sjunde insegel undviks nästan
    utstuderat i filmen "Möt Joe Black", trots att det rör sig om ett besök från
    just liemannen.
        Strax före sin 65:e födelsedag får den famgångsrike mediamagnaten William
    Parrish (Anthony Hopkins) den tvivelaktiga äran att ta emot döden (Brad
    Pitt) som gäst i sitt hem. Jo, döden är där för att hämta William Parrish, men
    han får respit. Döden är nämligen nyfiken på det människorna desperat
    klamrar sig fast vid.
        Livet.
        Mr Parrish blir således dödens ledsagare till dess gestalten, som föga poetiskt
    tilldelas namnet Joe Black, fått nog av livets egenheter och återvänder till
    dödsriket.
        Med pjäsen "Döden tar semester" som inspirationskälla, filmatiserad redan
    1934, kan vi nu ta del av en film som egentligen kan sägas handla om
    affärsmoral, svek, kärlekens sanna väsen, hur man egentligen lever ett gott
    liv och tar tillvara goda stunder.
        Till en början blir det putslustigt, ibland riktigt komiskt, när den naive och
    sällsamme mr Black likt ett nyfött barn trevar sig fram genom livets
    trivialiteter. Kakor och jordnötssmör blir hans favoriträtter. Den som får
    kyssa döden blir älsklingsdottern Susan (Clarie Forlani). Pussandet blir
    nämligen en favoritsyssla för Joe Black, vilket givetvis ställer till förtret.
        Så småningom drar det följaktligen ihop sig till allvar. Mr Parrish står alltså
    öga mot öga med döden, samtidigt som han tappar kontrollen över sitt
    affärsimperium och bevittnar hur dottern förälskar sig i Joe Black.
        Att filmen är sevärd och klättrar upp till en lite obestämd fyra i betyg beror
    främst på skådespelarnas insatser, med den förnämlige Anthony Hopkins i
    huvudrollen. Med skrämmande exakthet tar han sig an rollen som den
    döende kapitalisten Parrish. Jag har inte sett honom i sådan högform sedan
    han spelade psykopaten Hannibal Lecter i "När lammen tystnar". Ingen
    annan skådespelare äger en sådan förmåga att ge liv åt det inre. Här lyckas
    han osentimentalt och med små medel förmedla det outtalade dilemma hans
    rollfigur står inför.
        Även Clarie Forlani och Jeffrey Tambor gör lysande och trovärdiga insatser,
    liksom Brad Pitt i rollen som nekrosens mästare.
        Skäl nummer två som höjer filmen är det stillsamma, tillbakalutade tempot
    som gör berättelsen njutbart tre timmar lång.
        Däremot får man inte vänta sig så mycket av egentlig och sann reflektion
    kring dödens väsen i filmen. I stället blir det gullinuttigt och berättelsen drar
    ofta mot det utstuderat romantiska.
        Och jag betonar:
        Hela denna recension bortser helt från det katastrofala slutet i filmen. Det
    borde gå till historien som "en regissörs absoluta, konstnärliga harakiri".
    Utan att avslöja några detaljer, här överskred Martin Brest alla tillåtna
    gränser för bombastisk sötsliskighet och all tänkbar önskan att leverera
    lyckotårar i biomörkret.
        Men låt oss bortse från det och själva fantisera ihop en bättre och mindre
    tillrättalagd sorti.

    © PELLE LINDBLOM
    Texten får inte återpubliceras utan upphovsmannens tillstånd. Vid citering, ange källa.
    Till Journalisten Pelle Lindblom

    E-post