*****
    Sandrews, Luleå: Ljuva morgondag
    Manus & regi: Atom Egoyan (efter en roman av Russel Banks)
    Tid: 1 tim 32 min
    I rollerna: Ian Holm, Sarah Polley, Gabrielle Rose, Tom McManus, Bruce Greenwood, Arsinée Khanjihan
    och Russel Banks

    Lysande, stilfullt och tankeväckande!

    Den prisbelönte unge kanadensiske regissören Atom Egoyan serverar en lysande mänsklig och
    tankeväckande film. Ljuva morgondag, som vann silverpalmen vid festivalen i Cannes 1997, har äntligen kommit till Luleå och blir genom sina många bottnar och stilfulla genomförande en film som förundrar och länge etsar sig fast i tankarna.
     Filmen utspelar sig i en nordamerikansk by där miljön påminner lite om Norrbotten när det är som
    vackrast, i ett milt och blåskimrande vinterlandskap. På ytan handlar filmen om en olycka där skolbusen kör av vägen, ut på älvens svaga is. Isen brister och bussen försvinner ner i det iskalla vattnet. Nästan alla byns barn drunknar.
     Advokaten Mitchell Stephens försöker få föräldrarna med på en skadeståndsprocess mot en
    syndabock, vem det än må vara. Bussolyckan skapar kuliss åt en skildring av det fragila livet som spräcks och visar upp den trasighet som finns under varje polerad yta.
     Genom skådespelaren Ian Holm får vi följa advokatens tvekande cynism. Hans argument till
    föräldrarna om att rikta ilskan mot ansvariga bleknar sakta och förvandlas till ramsor och fraser i skuggan av hans egen maktlöshet. Själv har han en narkotikaberoende dotter. Inför henne är han hjälplös. Där finns ingen att stämma, ingen tröst att få.
     Med denna utgångspunkt glider regissören Atom Egoyan smidigt mellan ovisst förflutet och tragisk
    nutid. Filmen har ingen logisk tidskronologi, utan sakta vävs historiens verkliga botten fram, skildrat
    genom föräldrarnas liv. Mychael Dannas musik är någonting alldeles eget och enastående. Fotot och
    klippningen så genial att filmen på något gåtfullt sätt korta stunder kryper ända ut i salongen. Det är bara låta sig föras.
     I mitten av filmen börjar den överlevande flickan Nicole (Sarah Polley) recitera Robert Brownings
    mångfacetterade dikt The Pieced Piper of Hamelin (Råttfångaren från Hamlen). Flöjtspelaren som lockar barnen med sitt vackra flöjtspel, ut ur staden in i berget. Filmens flöjtare börjar mejslas fram. Hon som körde bussen och ledde barnen in i döden, advokaten som eggar föräldrarna till process, narkotikan som förslavar och Nicoles far som lockar sin dotter in i ett incestförhållande...
     Men inte förrän i slutet anar vi vem som är den verklige råttfångaren.
     Poemet ger fler mustiga dimensioner till en, och det måste betonas, film som erbjuder någonting
    alldeles speciellt. Inget sentimentalt slaskande. Nej, den stärker liv, skingrar dimmor, påminner oss om vår bräcklighet och förundrar.
     Den kairofödde regissören Atom Egoyan har i en egen essä kring filmen lyft fram incestförhållandet
    mellan Nicole och fadern Sam som bärande. Relationen är skickligt skildrad, utan belastande klichéer.
     Men samtidigt tycker jag relationen har underordnad betydelse i en kanadensisk silverremsa som bjuder på många andra nyanser.
     En eloge till Triangelfilm, ett litet svenskt bolag som för fram begåvade filmare med stilistik och
    konstnärlig kunnighet, och inte bara stirrar närsynt rätt ner i kassakistan.

    PELLE LINDBLOM

    © PELLE LINDBLOM
    Texten får inte återpubliceras utan upphovsmannens tillstånd. Vid citering, ange källa.
    Till Journalisten Pelle Lindblom

    E-post