**

    Sandrews, Luleå: Mannen i mitt liv
    Regi: Nicholas Hytner
    Manus: Wendy Wasserstein efter romanen The object of my affection av Stephen McCauely
    Tid: 1 tim 52 min
    I rollerna: Jennifer Aniston, Paul Rudd, John Pankow, Alan Alda, Tim Daly, m.fl.

    Socialt vänskapsexperiment på Manhattan

    I mina ögon är Mannen i mitt liv mer intressant som fenomen än film. Den utspelar sig i övre
    medelklassens New York, kretsar kring samma problematik och har samma aura som Woody Allens
    utflippade relationsdramer. Lite elakt skulle man kunna säga att filmen är en seriös version av Seinfeld i homotappning. Manhattan lifestyle i närbild.
     Eller så har det blivit trend att skildra manhattanbornas vilsna försök till en dräglig social tillvaro.
     Historien handlar om homosexuella George Hanson, som efter ett sprucket förhållande med sin
    pojkvän, flyttar in i ett ledigt rum hos Nina Borowski. En vänskap växer fram mellan Nina och George samtidigt som det visar sig att Ninas heterosexuella kärleksliv också är på väg att spricka.
     Nina blir gravid, gör slut med sin pojkvän och föreslår i stället att George ska bli den livskamrat som ska hjälpa henne att fostra barnet trots att han inte är fadern.
     Det blir en orgie i relationer och västerländsk social frustration. Människorna kämpar för att få
    tillfredsställa sina behov. Gränserna för det accepterade överskrids ständigt. Men ingen blir lyckligare för det. Och det sociala experiment som Nina och George inleder blir inte lättare av att hon förälskar sig i honom.
     Nej, George vill hellre dela säng med sina pojkvänner...
     Jag måste erkänna att jag får svårt att relatera till detta sociala experiment. Inte på grund av bristande erfarenhet, mer för den naiva attityden. Jonas Gardells historier är faktiskt bättre, eftersom han lyckas skildra homosexualitet som någonting kopplat till det allmänmänskliga. I den här filmen blir det mer en teknikalitet.
     "Synd att George inte var bisexuell, för då hade ju han och Nina kunnat gifta sig", ligger som en
    omogen underton i filmen.
     De spår av självironi som finns är inte tillräckliga för att bli satir. Salongens mungipor förblir
    neutrala filmen igenom, förutom i scenen där en av Shakespeares pjäser görs om till läderbögskuplett. Då skrattar jag åt självironin.
     Men ni som gillar ett gottande i relationer och gärna vill se Jennifer Aniston i rollen som Nina
    kanske slipper den träsmak som drabbade min bak.

    © PELLE LINDBLOM
    Texten får inte återpubliceras utan upphovsmannens tillstånd. Vid citering, ange källa.
    Till Journalisten Pelle Lindblom

    E-post