*****
    Filmstaden, Luleå: Super8
    Regi: Joel Schumacher
    Manus: Andrew Kevin Walker
    Åldersgräns: 15 år
    Tid: 2 tim 3 min
    I rollerna: Nicolas Cage, Joaquin Phoenix, James Gandolfini, Peter Stormare, Anthony Heald, Chris Bauer, Catherine Keener,
    Myra Carter, Amy Morton, m fl

    Mardrömslik atmosfär av det djävulska

    Jag tvekar lite, men måste ändå ge "Super8" högsta betyg för att den helt enkelt är en angelägenhet i sin genre som håller biopubliken i ett skruvstäd och sakta gängar in sig i våra hjärnor. I dov, förklädd, nästan mardrömslik atmosfär andas vi in partiklar av det djävulska.
     På ytan är handlingen trivial. Privatdetektiven Tom Welles (Nicolas Cage) försörjer sin hustru och nyfödda dotter med uppdrag i maktens sfär. Med affärsidén; diskretion, finess och hövlighet spanar han efter otroheter och andra banaliteter åt senatorer och rikemän. Kunderna belönar med sedelfyllda kuvert. Pengar som ska rädda dottern från ondo. Pengar till en vettig uppväxt och utbildning.
     Just pengarna färdas här som en ondskans skudmissil genom samhällets skikt, från "white trash" till
    överklassens skinnklädda biblioteksmiljö, med kombinationslås bakom det ståtliga familjeporträttet i olja.
     Som nybliven änka finner också Mrs Christian vidrighetens bevis i kassaskåpet bakom det stilfulla porträttet av sin make. En gråtande ung flicka skärs i bitar av en man i mask på en Super8-film. Uppenbarligen har maken lämnat efter sig en sadomasochistisk snuff movie, och detektiven Wells åtar sig uppdraget att utröna sanningen bakom filmremsan.
     I Los Angeles får han hjälp av den unge Max (Joaquin Phoenix) som arbetar i en porrbutik. Spåren leder till porrindustrins unkna atmosfär av runkbås och torkad gammal sperma. En plats för krossade drömmar. En plats för ömsesidigt utnyttjande. En plats där människovärdet ryms i ett litet kuvert med sedlar. En värld där djävulen regerar med lockrop till källarlokalernas mörka helvete, där fastkedjade män och kvinnor plågas framför videokameror.
     I förstone kanske det är lätt att se "Super8" bara som ett demagogiskt inlägg i porrdebatten. Men i mina ögon sträcker sig filmen bortom det.
     - Tron att porrkunden är en ful gammal gubbe i regnrock är puritanskt hyckleri, säger regissören Joel Schumacher som värjer sig mot västerländsk dubbelmoral.
     Redan i hans film "Falling Down" från 1992 gick det att ana en upprörd samhällskritik. Där spelar Michael Douglas den välanpassade medelklassmannen som pressas så hårt av sin omgivning att han med ett slags rättfärdighet korsar galenskapens gräns. Inte den enskilda människan är roten till det onda. Nej, bakom finns en kultur som föder det bisarra.
     I "Super8" går Schumacher ett steg till. Och visst märks det att Andrew Kevin Walker också skrivit manuset till thrillern "Seven". Släktskapet är uppenbart i både tema och atmosfär, men känns på intet sätt som en belastande upprepning trots aningar om influenser från regissören David Lynch.
     Nicolas Cage gör en av sina främsta roller. Hans rollfigur saknar visserligen psykologiskt djup, men blir just därför en god metafor över sin tids naiva övertro på mammons vaccinerande förmåga. Plötsligt finns en koppling mellan två typer av öden - den extremt rike och den extremt misslyckade. Skiktet som särar framgång och undergång syns tunt och bräckligt. Alla är besmittade.
     Joaquin Phoenix som medhjälparen Max, bror till den bortgångna River Phoenix, har lite av samma nakenhet som brorsan och spelar här något av djävulens ofrivilliga budbärare.
     Av mitt kanske lite flyhänta analyserande förstår ni att jag förförts och tycker mig se någonting extraordinärt i "Super8".
     Alldeles bortsett från det är filmen en spännande och otäck kvalitetsthriller med ett mycket originellt manus där allas vår Peter Stormare än en gång gör en hollywoodfuling och galant gestaltar den ansedde porrfilmskonstnären Dino Velvet.
     Men att "Super8" har fler dimensioner än så är uppenbart. Just frånvaron av blodiga och överdrivet
    spekulativa våldsscener gör filmen än mer otäck. Utan klassiska förenklingar av ondskans uppenbarelse går färden rakt ner i helvetet. Frågan blir; hur ska den som en gång klivit ner ta sig upp igen!?

    © PELLE LINDBLOM
    Texten får inte återpubliceras utan upphovsmannens tillstånd. Vid citering, ange källa.
    Till Journalisten Pelle Lindblom

    E-post