****
    Filmstaden, Luleå: Underground
    Regi: Emir Kusturica
    Manus: Dusan Kovacevic och Emir Kusturica
    Tid: 2 tim 50 min
    I rollerna: Miki Manojlovic, Lazar Ristovski, Mirna Jokovic, m.fl

    Lysande metafor över kalla kriget

    Regissören bakom succéfilmen Zigenarnas Tid är tillbaka med en mastodontberättelse på nära tre timmar.
        Ex- Jugoslaven Emir Kusturica serverar filmen Underground som utspelar sig i Belgrad. Året är 1941 och tyskarna fäller sina första bomber. "Svarten" och hans vän Marco ger inte vika för fascisterna utan förvandlas till en slags krigskonstnärer som gycklar och killar fienden under näsan. Krut biter inte på dem.
        Inte ens när "Svarten" kamperar i en kista tillsammans med en exploderande handgranat dör han. Med ett stort hål i magen göms han i källaren under vännen Marcos hus, där också motståndsrörelsen har en hemlig vapenfabrik.
        Deras undergång blir att de förälskat sig i samma kvinna. Ovan jord får Marco ha Natalja för sig
    själv. "Svarten" övertygas om att det är bäst att han stannar kvar i källaren, självaste Tito har
    rekommenderat det, ljuger Marco. Kriget tar slut. Men de som lever under jord övertygas om att kriget fortfarande pågår.
        Naturligtvis är detta drömlika scenario en lysande metafor över världskrigets efterspel. Ovan jord
    basunerar orkestern. De gör de pamfletterade kopior av verkligheten. "Svartens" liv filmatiseras. De döljer sanningen utan att veta om det. Han kommer upp ur källaren och möter sig själv. Någon säger:
        "Vi är alla galna! Vi har bara inte fått diagnosen ännu."
        Filmen är full, för att inte säga överfull, av metaforiska episoder som vävs samman i slutet. I längden blir de dock lite tröttande. Jag saknar den poetiska svulsten berättandet. Någon hänger sig i klocktornets rep och en gås flyger upp mot himlen medan kyrkklockorna och artilleriet dånar. Hade jag varit Kusturica hade jag skippat gåsen och klipp bort en tredjedel av filmen. Men nu är jag bara en kritisk betraktare.
        Trots allt tvingas beundra denne regissör som vågar kliva in och ge en klarsynt bild av hur inbördeskriget i hans gamla hemland blev möjligt. Detta gör han fastän såren fortfarande blöder! Vad mer kan man begära av en konstnär?
        Och alla ni som tröttnat på journalisternas fragmentariska rapporterande, gå och se filmen! Ni går
    klokare från biografen. Och med tanke på hur svältfödda vi är på filmer som fångar en tanke, eller bara försöker förmedla en skärva av verkligt liv, måste jag ge ett högt betyg åt Underground.

    © PELLE LINDBLOM
    Texten får inte återpubliceras utan upphovsmannens tillstånd. Vid citering, ange källa.
    Till Journalisten Pelle Lindblom

    E-post