****
    Sandrews, Luleå: Vägen ut
    Regi: Daniel Lind Lagerlöf
    Manus: Malin Lagerlöf
    Tid: 1 tim 48 min
    I rollerna: Björn Kjellman, Viveka Seldahl, Peter Haber, Thomas Hanzon, Michael Nyqvist, Shanti Roney, Oliver Loftéen, Lamine Dieng, Göran Ragnerstam, Li-Xin Zhao, Magnus Krepper, m fl

    Lyckad komedi om frihet

    Roande och tankeväckande. Lite av ett lyckat plagiat på den engelska filmen Allt eller inget. Så kanske man kan sammanfatta den svenska komedin Vägen ut.
     Björn Kjellman spelar den framgångsrike skådespelaren Reine som inte klarar av sin chefs idiotiska
    personalpolitik och besparingsfasoner. Han när en dröm om att slippa ut ur institutionsteaterns fängelse och bli FRI SKÅDESPELARE i en fri teatergrupp. Så en dag, i vredesmod, säger han upp sig. Men i stället för friheten åker han så att säga i fängelse. Det enda jobb som finns att få är nämligen som fritidsledare på Kumlaanstalten.
     Men Reine släpper inte sin dröm, utan får fängelsedirektörens lov att sätta upp Edmund Collins pjäs
    Kaparen med några fångar som skådespelare.
     Internerna är minst sagt skeptiska till en början. Men begreppet fri teater får liksom en annan
    innebörd för fängelsekunderna, som ser sin chans att fly om de tillåts spela pjäsen utanför murarna.
    Därför går de med på att göra någonting så fjolligt som att spela teater.
     Förutom att Vägen ut är både roande och viss mån gripande har den även andra bottnar. Den kan
    stundtals ses som en uppfriskande satir över den mossiga institutionsteatern och det stela medelklassamhället. Naturligtvis handlar filmen också om längtan efter FRIHETEN där kanske inre
    frigörelse får större betydelse än yttre.
     Här kan man nog tala om handplockning. Skådespelarna Thomas Hanzon, Michael Nyqvist, Shanti
    Roney och Göran Ragnerstam som alla spelar fångar, var också med i Lars Noréns uppsättning av
    Personkrets 3:1. I någon bemärkelse har deras rollfigurer flyttats över till denna historia. Ett lyckat
    grepp där framförallt Michael Nyqvist som Diego och Shanti Roney som Glenn utmärker sig och visar förmågan att spela komedi utan att ge avkall på djup i skildringen av människan från samhällets botten.
     Det som möjligen talar emot filmen är de ibland lite förutsägbara vändningarna. Anekdoten brås
    som sagt var på filmen Allt eller inget, men har också vissa dramaturgiska likheter med Döda poeters
    sällskap.
     Trots att författar- och regiparet Daniel och Malin Lagerlöf upprepade gånger gör sig skyldiga till
    stöld slipper de undan fängelsedomen. Det blir amnesti med guldstjärna tack vare den härliga humorn.
    Vägen ut är framförallt en underhållande komedi som, om man vill se dem, också har sina satiriska
    bottnar.

    © PELLE LINDBLOM
    Texten får inte återpubliceras utan upphovsmannens tillstånd. Vid citering, ange källa.
    Till Journalisten Pelle Lindblom

    E-post